روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

آموزش تصویری بهترین روش کود دادن

سوال: 

امیر آقای عزیز سوال پرسیدن: 

سلام روش صحیح کود دادن به سیاه درخت مانند انار و به و گوجه سبز چطور باید باشه؟ 

#پاسخ:

بهترین روش کود دادن به درخت، روش چالکود هست. فرقی هم نمی کنه که درختمون از چه نوعی باشه. روش رایجی که کشاورزان ما دارند، یعنی کود رو پای درخت می پاشن، بدترین روشه. البته از کودندادن بهتره. چون خاک رو تقویت می کنه. اما درخت از این کود خاصیت چندانی رو برداشت نمی کنه. این علف های هرز هستند که کیف می کنن و دعا به جان باغبان عزیز می کنن. البته روش پاشیدن کود روی زمین برای محصولات زراعی خیلی خوبه. موضوع ما در کود دادن به درخت هست نه محصولات زراعی. حالا برای این که یاد بگیرین چطور باید چالکود درست کنین، در ادامه براتون توضیح می دم. قبلا هم وعده آموزشش رو اگه یادتون باشه بهتون داده بودم..  

...


اون هایی که باغ بزرگ و خیلی حرفه ای دارن، توصیه من اینه که از کانال #کود استفاده کنند به جای #چالکود. چالکود برای باغ های کوچیک با درختان محدود و نامنظم خوبه(منبع: سایت روستای زیبای اوره www.ooreh.ir)..  

در روش #چالکود، ریشه درخت رو مستقیم به منبع غذایی می رسونین. چاله هایی که باید #کود رو داخلش بریزین باید جایی حفر کنین که ریشه های فرعی قرار دارند و چسبیده به تنه درخت و کنار ریشه های کنده ای و اصلی نباید چالکود ایجاد کنین. 

تعداد چالکود ها هم به سن درخت وابسته است. مثلا برای یه درخت ده ساله بستگی به تاج و میزان نیاز و بزرگی درخت، بین دو الی 4 تا چالکود براش کافیه. 

وقتی شما کود را روی زمین بپاشین، هر سال باید بهار و پاییز این کار رو تکرار کنین. اما اگه از روش چالکود استفاده کنین، یک بار چالکود برای دو الی سه سال درخت کافیه. به همین دلیل چالکود از روش های دیگه اقتصادی و بسیار به صرفه تره و در عین حال موثر و مفیدتره..  


شهرداری نطنز هم چند سال پیش از همین روش برای درخت های پارک ها و کنار گذرها استفاده کرد که کار درست و به جا و کارشناسانه ای بود..

در چالکود، عمق چاله بین 30 الی 50 سانت کافیه. فاصله اش از درخت هم ملاک اینه که در منتهی الیه سایه انداز درخت چاله کنده بشه که در بعضی درخت ها یک متر، در بعضی دیگه یک متر و نیم و ... تا ساقه درخت می شه. چالکود رو در مسیر اب ایجاد کنین. خاک هایی که از داخل چاله در آوردین رو مجدد توی چاله نریزین. داخل چاله فقط و فقط کود باشه. از چاله خوب مراقبت کنین تا در سال های بعد هم مجدد برای تغذیه درخت از همین چاله ها استفاده کنین. البته هر چاله تا سه سال جوابگوی نیازهای درخت هست..   


محل چاله ها رو علاوه بر رعایت نکاتی که گفتیم، یعنی حفر در یک سوم انتهایی لبه داخلی سایه انداز درخت، در مسیر آب برنامه ریزی کنین. اگه باغتون منظم نیست و درختانتون هم سنشون هنوز زیاد نیست و امکان جابه جاییشون وجود داره، پیشنهاد می کنم امسال یه تحولی در باغتون ایجاد کنین. زمستون که شد درخت ها رو جا به جا کنین و یه نظمی رو در باغ برقرار کنین تا کارهایی مثل چالکود و ... رو هم بهتر بتونین پیاده کنین. البته بدون ایجاد این نظم نیز #چالکود امکانپذیره..  



حالا داخل این چالکودی که درست کردین چی بریزین؟ جواب اینه که نیاز درخت با توجه به آزمایش خاک معمولا باید تنظیم بشه. اگه باغ بزرگ در سطح هکتار و حرفه ای دارین حتما با توجه به آزمایش خاک تصمیم بگیرین. اما پیشنهاد کلی من برای باغ های معمولی اینه که اگه خودتون دامداری دارین، سه کیلو کود گوسفند یا گاو پوسیده(قبلا توضیح دادم که کدوم کود بهتره. #گوسفند یا #گاو یا #مرغ) + یک الی دو کیلو  برای هر درخت از کود #گرانول ارگانیک کرکس کوه که از تعاونی نطنز می تونین تهیه کنین + نیم کیلو تا یک کیلو #گوگرد کشاورزی برای هر درخت(یعنی به تناسب در چاله ها تقسیم کنین. اگه دو تا چاله برای یک درخت دارین در هر چاله نیم کیلو گوگرد توزیع کنین). در سال های بعدی هم هر چی این چاله نشست می کنه، #کود دامی دوباره روش بریزین و پرش کنین..  

✅ اما  راه بهتر اینه که فقط از کود گرانوله کرکس کود استفاده کنین. با استفاده از کرکس کود دیگر اصلا نیازی به کود های مرغی و دامی فراوری نشده نیست. حتی به گوگرد هم نیازی نیست. ازت، فسفر، پتاس، آهن، گوگرد(بنتومیت با ده درصد گوگرد)، هوموس جنگلی، لینگو سلولز، کود مرغی و دامی یه جا داره. 



در صورتی که قصد شما ایجاد #چالکود برای درخت های داخل باغچه منزلتونه، می تونین این چالکود ها را مقداری عمیق تر حفر کنین و داخلش بعضی از زباله های با قابلیت #کمپوست مثل پوست میوه، استخوان، ریزه های نان (پلاستیک، سوزن و شیشه نه) را داخل این چاله ها بریزین و به کمپوست تبدیل کنین. این نوع چاله ها را متفاوت از چال کود درخت براش برنامه ریزی کنین. در باغ هم می توانید از برگ های پاییزه و خاشاک کف باغ کمپوست تولید کنین که قبلا در کانال درباره اش توضیح داده ام..  



یک ترفندی که شما می تونین به کار بگیرین، اینه که در باغ هایی که درختانش متراکم هست، یک چاله حفر کنین برای استفاده دو درخت، به این صورت که چال کودهاتون رو وسط سایه انداز دو درخت حفر کنین. (مانند تصویر)..  



نکات عمده #چالکود رو براتون توضیح دادم. تنها نکته باقی مونده اینه که زمان اجرای عملیات چال #کود کی هست؟ زمانش از ده پانزده روز دیگه شروع می شه تا آخر زمستان. البته من خودم از همین الان شروع کرده ام به حفر چاله ها. تهیه کود و ترکیب و ... هم مدتی زمان خواهد برد. اما در کل، زمستان بهترین زمان این کاره و شما هم شروع کنید..  توضیحاتی که تقدیمتون کردم، در حقیقت در تغذیه درختان به قانون 4R مشهوره که سعی شد با زبان ساده و تصویری بهتون آموزش بدم: 

۱ -چه نوع کود؟           Right Kind

۲ -چه مقدار؟         Right Amount

۳ – چه موقع؟              Right Time

۴ – چطور؟         Right Aprliation


موفق باشین. 

(منبع: سایت روستای زیبای اوره www.ooreh.ir)



(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی شنبه 4 آبان 1398 ساعت 10:49

سلام و خسته نباشید
برای چالکود میتونیم تمام چاله رو فقط از کود ورمی کمپوست پر کنیم؟؟؟

سلام خدا بر شما. اگه کود ورمی کمپوست باشه که عالیه. ولی کود گاوی پوسیده هم باشه کفایت می کنه. منتهی مقداری گوگرد هم باهاش ترکیب کنین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد